NRD Начало
Събота, 23 Ноември 2024
Начало Калейдоскоп Тотю Христов: Фалшификациите са съществували в цялата човешка история
4702
Калейдоскоп

Тотю Христов: Фалшификациите са съществували в цялата човешка история

Фалшификациите не са нещо, което е характерно само за наши дни, а нещо, което е съществувало в цялата човешка история. В който и период ние да се вгледаме, ще намерим фалшификати. Това каза Тотю Христов от Националния етнографски музей - БАН по повод гостуващата изложба от Брюксел Fake (f)or Real („Истина или лъжа“). Над сто предмета от човешката история, показващи и развенчаващи лъжи, митове и постистини, са част от експозицията, дело на Дома на европейската история към Европейския парламент

| 12 Септември 2024, 10:30 ч.
Тотю Христов: Фалшификациите са съществували в цялата човешка история
Тотю Христов: Фалшификациите са съществували в цялата човешка история
Снимка © Димитрина Иванова / БТА

Фалшификациите не са нещо, което е характерно само за наши дни, а нещо, което е съществувало в цялата човешка история. В който и период ние да се вгледаме, ще намерим фалшификати. Това каза Тотю Христов от Националния етнографски музей - БАН по повод гостуващата изложба от Брюксел Fake (f)or Real („Истина или лъжа“).

Живописецът Милчо Талев е носител на голямата награда на Община Плевен и диплом от 12-то Международно биенале на малките форми Плевен`2024.  

Той получи своето отличие на церемония в Художествена галерия „Илия Бешков“. 

Наградата на Съюза на българските художници (СБХ) бе присъдена на Росен Кръстев. От Международна фондация  „Св. св. Кирил и Методий” отличиха Валентин Узунов, наградата на журито отиде при Милена Казакова. Всички те са живописци. Полякът Лукаш Конюши заслужи награда за чуждестранен автор.

Още пет творци бяха отличени равностойно в отделните категории на биеналето: Марияна Маринова за живопис, Георги Ашиков – графика, Димитър Рашков – скулптура, Яне Гаджев – млад автор и Лукаш Конюши за чуждестранен автор.

Всички отличени получиха парична награда и диплом.

„За мен е ч

Новият албум на Ринго Стар Look Up (“Вдигни очи”) ще излезе през януари и е съвместен проект с маестрото на класическото кънтри Ти Боун Бърнет, съобщава АП.

Обръщането към кънтри музиката не е нещо ново за бившия член на „Битълс“. „Направил съм 20 албума и във всеки от тях винаги има песен, която е кънтри“, каза 84-годишният Ринго неотдавна пред Асошиейтед прес.

Любовта му към музиката започва още в детството, заедно с привързаността му към блуса, суинга и всичко останало, което идва в родния му град.

„Ливърпул е столицата на кънтри музиката в Англия“, казва Ринго и допълва: „Дължи се на това, че е пристанище, а причината за физическата поява на рокендрол музиката в Англия е, че момчетата от корабите отиваха в Америка, в Египет, навсякъде, но те внасяха и музика.“

Много от ориг

Народният театър ще продуцира три нови проекта в рамките на втората „Отворена покана за артистични идеи“, съобщават от театъра.

На сцена „Апостол Карамитев“ ще бъдат поставени „Там (Locus Amoenos)“ на Деян Георгиев, „Жената – Конбини“ на Марий Росен и „Топ потребител/Екстремни идентичности“ на Радослав Петкашев.

Инициативата е част от програмата „Апостол Карамитев“, създадена в чест на актьора, който през 1968 г. инициира създаването на третата сцена на Народния театър.

Днес сцена „Апостол Карамитев“ е място за театрални експерименти и нови сценични форми, а едноименната програма цели да даде възможност за нови, интердисциплинарни перспективи към правенето на театър.<

Банско постави финал на 27-ото издание на джаз фестивала в града с изпълнение на Алюн Уейд и млади таланти от джаз академията на фестивала. Последната, осма фестивална вечер, събра огромно множество публика на централния площад „Никола Вапцаров“, а концерти имаха индонезийците от „Вертигонг“, които пяха и на български език, и американският тромпетист, джаз композитор, продуцент и вокалист Тио Крокър.

В двадесет и седмото издание на „Банско джаз фестивал“ участваха 135 изпълнители от 18 държави, в общо 23 концерта. Двадесет и един дневни концерта с 45 участници от три държави също бяха част от програмата на фестивала.

Фестивала официално закри кметът на Банско Стойчо Баненски, който благодари на всички ангажирани в провеждането на музикалния форум – служители на Общината, доброволци, местните хора и специално на Асоциа

Две заглавия от съвременното полско кино ще бъдат прожектирани на 21 и 22 август на открита сцена "Охлюва" в Бургас. Прожекциите са част от инициативата на Община Бургас „Лятно кино под звездите”, съобщават от пресцентъра на градската администрация.

На 21 август публиката ще може да гледа „Щастлив човек“, който е дебют на Малгожата Шумовска в игралното кино. Лентата с участието на Ядвига Янковска-Чешлак, Малгожата Хайевска-Кшищофик, Пьотр Янковски, Роман Ганцажик и Мечислав Громбка е отличена на филмовия фестивал в Солун през 2000 г. Филмът проследява историята на трима души и техните сложни емоционални взаимоотношения.

Следващата прожекция на 22 август е на лентата от 2023 г. „Светията“ с режисьор Себастиан Бутни с участието на Матеуш Кошчукевич, Лена Гура, Лешек Лихота, Добромир Димецки, Михал Влодарчик и др.. Той връща з

Над сто предмета от човешката история, показващи и развенчаващи лъжи, митове и постистини, са част от експозицията, дело на Дома на европейската история към Европейския парламент. 

„Изложбата проследява линията на фалшификациите в исторически контекст. Има много предмети, които са свързани с конкретните фалшификации, но имаме и много предмети, които по-скоро подкрепят историята за фалшифициране“, казва Христов.

ЕКСПОНАТИТЕ

Сред експонатите има произведения на изкуството, фотографии, документи и карти, описания на магии, подправени биографии на християнски светци, фалшифицирани произведения на изкуството, потребителски стоки. 

Един от тях е Константиновият дар - фалшификат, който католическата църква използва в продължение на столетия, за да обяснява своята политическа власт над управляващите централно- и западноевропейските държави. Има редица копия - това, което ние тук сме показали, е от IX век, обяснява Христов.

Куентин Тарантино дари сценария на "Криминале" на Музея на киното на Академията за кинематографично изкуство и наука в Лос Анджелис по време на галавечер, съобщи АП. 

На церемонията американският режисьор е показал оригиналния сценарий на филма "Криминале", съдържащ дори правописни грешки. Архивният сценарий е дарен на музея и е сред ценните експонати в огромната колекция от филмови сувенири на Американската киноакадемия. В музея има още рисунка от Хаяо Миядзаки, очила на Минк Столе от филма "Розови фламинго", макети на Джепето от "Пинокио" на "Дисни", шест варианта за сценарий на "Мълчанието на агнетата" и др. 

Музеят също така е придобил лични колекции на режисьорите Пол Верховен и Оливър Стоун.

"Искаме предмети от историята на киното, които да бъдат интересни за всички възрасти", каза Мат Сивърсън, изпълнителен вицепрезидент за колекцията на Америк

Иранският носител на награда "Грами“ Шервин Хаджипур обяви, че е бил помилван, след като през март получи присъда от почти четири години за продуциране на "музика срещу системата“, предаде ДПА.

"Благодаря на съдебните власти и на народа“, написа 27-годишният Хаджипур в Инстаграм.

Хаджипур трогна милиони хора по света с баладата си "Baraye“ ("Защото“) по време на демонстрациите, предизвикани през есента на 2022 г. от смъртта на Махса Амини, след като беше задържана от нравствената полиция, защото не носеше хиджаб.

Той беше задържан малко след освобождаването и принуден да се извини. Впоследствие песента е удостоена с награда "Грами“. През януари Хаджипур издаде нова критична песен за първи път след "Baraye".

Върховният лидер на Иран аятолах Али Хаменей наскоро помилва около 3000 затворници и Хаджипур може би е бил един

Ретроспективна изложба „Евридика, къде си?...“ представя творчеството на Явор Цанев (1956-2014), съобщават от музея-галерия „Анел“, домакин на събитието от 11 септември.

До края на месеца ще бъдат показани живопис, рисунки, графики и скулптури, които разкриват дълбоката духовна и художествена визия на Цанев.

„Преди десет години Явор Цанев прекрачи отвъд границата на битието и навлезе във вечността – източник на неговото вдъхновение и творчески търсения. Неговото изкуство е пропито с вечни теми, които сливат времето и пространството, оставяйки само духовния път, по който човечеството преминава. Цанев, като съвременен сфинкс, задаваше загадки чрез своето изкуство, изследвайки вечните въпроси на човешката природа, митологията, религията и философията“, казва кураторът

Малък градски театър „Зад канала“ от София гостува във Варна със спектакъла „Зимата на нашето недоволство“ по романа на Джон Стайнбек, адаптиран за сцена от Юрий Дачев и режисиран от Бина Харалампиева. Представлението е утре в Летния театър в града, съобщават от столичната трупа. 

Актьорският състав включва Асен Блатечки, Малин Кръстев, Светлана Янчева, Василена Атанасова, Меглена Караламбова, Христо Мутафчиев, Илка Зафирова, Иван Петрушинов. Сценографията и костюмите са на Свила Величкова, музиката е на Асен Аврамов, със специалното участие на Иван Лечев. Постановката е отличена с множество награди, посочват от театъра.

По думите им историята на Стайнбек е винаги актуална. Напрегнатият разказ е съсредоточен около Итън Алън Холи, който е представител на стар род от аристократична Нова Англия, но сега е продавач в бакалията, която преди е пр

Документален филм, посветен на 130-годишнината от рождението на цар Борис Трети, ще бъде излъчен на 24 октомври в Балната зала на Софийския дворец (НХГ), съобщават организаторите.

Филмовата лента е озаглавена „Обединителят“ и е част от документалната поредица „Владетелите на третото българско царство“. Продуцент на поредицата е фондация „Българска памет – Братя Диневи“, а неин автор е историкът Мълвина Господинова. На събитието ще присъстват синът на Борис Трети Симеон Сакскобургготски и членове на семейството му. 

Борис Трети е роден на 30 януари 1894. Той е цар на България от коронацията си на 3 октомври 1918 до смъртта си на 28 август 1943 г. Син е на цар Фердинанд Първи, който абдикира в негова полза след поражението на България през Първата световна война. 

/ВСР

Друг пример е книгата на Джордж Салманазар, която отново е фалшификат, изработен в началото на XVIII век. Той цели да убеди английското общество за съществуването на култура в днешен Тайван, която всъщност тогава не съществува, разказва още експертът.

АКЦЕНТИТЕ

Експозицията е организирана в няколко подтеми - „Власт и молитви“, „Опознаване на света“, „Обединяване и разединяване“, „Борба с войната“, „Фалшификати и богатства“, „Епоха на „постистината“.

„Бих казал, че има няколко акцента. Смисълът на тази изложба е посетителят да мине от нейното начало, да се запознае, да кажем, с периода на Римската империя, след това да мине в последващия средновековен период, великите географски открития, свързаните с тях отново фалшификати и да отиде в днешно време, където живеем във времето на постистината, във времето, където много лесно се фабрикуват фалшиви новини. Но отново технологиите днес го позволяват. Едно време не е имало същото количество фалшива информация, както е днес, но е съществувала такава по начините, които да убеждават тогавашните общества в определени митове“, обяснява екскурзоводът.

БЪЛГАРСКИЯТ ПРИНОС

Българският принос е в две линии. Първата е с фалшиви новини, циркулиращи в България в последните години, и в които доста хора днес вярват и не поставят под съмнение. „Обикновено държа да кажа, че те са свързани със създаване на големи абстрактни полета - тип Запада или Изтока, като това са едни понятия, които всъщност значат много и същевременно не значат нищо. Целта им е да бъдат използвани като манипулация“, казва Христов.

Той отбелязва, че другият български принос се свежда и до място, където е дадена трибуна на хора, преживели лагера в Белене. „Нещо, което е факт, случил се по време на комунистическия режим в България. Но същевременно все още не е тема, която се дискутира изключително сериозно, и като че ли мисля, че не е тема, с която много хора са запознати в България, макар да е нещо, което е ясно още преди падането на комунистическия режим. Особено 90-те години се използва изключително активно и влиза в обръщение в обществения живот. Но в един момент като че ли има едно подценяване на факти“, обяснява Тотю Христов.

В последната част от изложбата е поставен екран, показващ хора, преживели лагера в Белене. „Нещо, което е изключително докосващо, доколкото са представени с техните истински истории и битието им във въпросния лагер“, казва Христов.

Според него няма „замитане под килима“ на темата за лагера в Белене, а по-скоро, се представя като маловажно. „Има някаква форма на релативизация – щом е съществувало някъде другаде, значи в България е редно да съществуват и няма нищо нередно в това. А всъщност не е така. Където и да е съществувал този или подобен тип лагер, те трябва да бъдат осъдени“, казва екскурзоводът.

КУЛТ КЪМ ЛИЧНОСТИ И ПРЕДМЕТИ

Обърнато е внимание и на култа към личности  и предмети. Сред експонатите е рамка с коса, която се предполага, че е принадлежала на принцеса Даяна, и нейният подпис.

Този пример е показателен, че все още има култа към личност. Едно време хората са вярвали във вещи, които са свързани със светци, разказва Тотю Христов. До нея са поставени религиозните предмети, за които на много места се е спекулирало, даже се е твърдяло, че са принадлежали на конкретен светец, което обаче не е много вероятно. „Подобен процес виждаме и с предполагаемата коса на Даяна, която кураторите на изложбата от Дома на Европа са поставили именно за да покажат, че подобен култ към предмети съществува и днес. И много хора са готови да „се покланят" пред тях, обяснява той.

ГЕОГРАФИЯ ЗА МАНИПУЛАЦИЯ

Посетителите на изложбата „Истина или лъжа“ могат да видят през лупа фалишификат на карта на Източна Азия, която е представяна в средата на XVI и началото на XVII век, удостоверяваща, че Източна Азия е близо до Северна Америка. „Тази карта е била използвана тогава от испански пътешественици с цел да убеждават испанския крал да им дава пари за техните изследователски нужди. Самите те всъщност са знаели, че това разстояние е изключително голямо. Тази карта тук е използвана изключително удобно с цел манипулация на монархията тогава. Нещо, което така или иначе тогава не им се получава“, разказва Христов.  

Сред експонатите е и електронна книга, разказваща историите на Джордж Салманазар – „един много умел манипулатор от началото на XVIII век, който обяснявал на английското общество, че идва от острова на днешния Тайван и, че той е първият жител, посетил европейския континент. 

ПОДПРАВЯНЕ НА НАУКАТА

Друга важна част от експозицията е свързана с подправяне на науката. Конкретно случаят, който е показан, е пилтдаунският човек, който е изобретение на Чарлз Доусън. В продължение на десетилетия наред се е вярвало, че въпросният пилтдаунски човек е една от стъпките в развитието на хомо сапиенс, отбелязва екскурзоводът.

В изложбата е показана и статия, свързваща ваксините с аутизма. „Нещо, което в последствие е развенчано, но е показателно, че за определен период от време е възможно науката да твърди неща, които са неверни. И всъщност проблемът тук произтича, от това, че впоследствие въпросното първо невярно твърдение влиза в обръщение в обществото и се използва десетилетия наред, макар да е опровергано“, казва Христов.

ФАЛШИФИЦИРАНО ИЗКУСТВО

Сред най-показателните примери за фалшификации е историята на холандския художник Хан ван Меегерен. В продължение на години той се подвизава като художник без някакъв особен статут в холандското общество. „В продължение на десетилетия той фалшифицира картини, които представя като картини на Вермер, и които висят на стените на галерии и музеи в Холандия. В изложбата са показани примери и методология, както и някои факти за случая“, разказва Тотю Христов.

ФАЛШИФИКАТИТЕ В СЪВРЕМЕННИЯ СВЯТ

„Тъй като днешното общество произвежда и купува изключително много продукти, една огромна част от тях са фалшификати. В изложбата са показани няколко примера в три категории фалшификати: истински (направени да изглеждат като оригиналните), очевидни (при които е видимо, че са имитация) и етични (свързани с предмети, които хората искат да притежават, но не искат да бъдат убивани животни, например)“, обяснява Христов.

Той уточнява, че екипът на изложбата е трябвало да поиска за всеки един от предметите разрешение от фирмата, която го произвежда. „Можем да се замислим колко е „лесно“ на една фирма, която произвежда фалшификати, да каже: Да, да няма никакъв проблем да сложите наш продукт. Но така или иначе се справят с този проблем и в момента имаме няколко много хубави примера за истински фалшификати“, казва той.

РОЛЯТА НА СОЦИАЛНИТЕ МРЕЖИ

Аватар, който следи движенията на ръцете на посетителя и събира цветни балони, циркулиращи около него, е друг интерактивен обект в изложбата. „Една от последните зали е свързана с много актуален проблем, тъй като ние всички под някаква форма сме свързани със социалните мрежи днес. Но това, което се случва е, че голяма част от нещата, с които сме заобиколени, са такива, каквито ние искаме да чуем, а не информация, на която по някакъв начин целта е да ни опровергае. И по такъв начин ние се поставяме в балон със сходни интереси“, разказва експертът. 

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Съпруги бъркат мъжете си, слуги не познават господарите си
На 29 ноември е премиерата на „Комедия от грешки“. Представлението на театър „София“ ще се играе на сцената на „Театро отсам канала“, информират ...
Христо Божков: Това са майстори на четката, улавяли психологизма в образите
Изложби по повод годишнини от рождението на двама известни български художници бяха открити днес в Регионалния исторически музей (РИМ) във Враца. Първата е подредена в художествен ...
Дилиана Перфанов: Харесвам реализма, но за да стигна до него, първо рисувах комикси и илюстрации
Близо 20  картини представя в своята първа самостоятелна изложба 18-годишната Дилиана Перфанов във Велико Търново. В интервю дванайсетокласничката от Хуманитарната гимназия & ...
Виена отново е в ритъма на валса
Карнавалната традиция във Виена и до днес е жива. Всяка година в австрийската столица се провеждат повече от 450 бала, съобщи община Виена. Началото на балния сезон беше както вин ...
„Предстоящо откриване“ - театър на сенките 35 години след падането на Берлинската стена
Инсталацията „Предстоящо откриване“ е театър на сенките с горе-долу всичко, което се случва в нашите глави и в главите на много хора наоколо 35 години след падането на ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Антония Велева: Вярвам, че всеки може да се поучи за това как се обича България
Фотографска изложба "Босилеград преди и сега" и документалният филм "Твърди черупки" бяха представени тази вечер в Българския културно-информационен център в Скопие. „Вярвам ...
Рядка картина на Караваджо ще бъде показана за първи път в Рим
Рядка картина на Караваджо, изтерзания гений на светлосянката (киароскуро), ще бъде изложена за първи път в музей в Рим, който я е получил като изключителен заем от частна колекция ...
Димитър & Христо представят първия си албум с концерт
„Несломен“ е първият трак от новия албум на Димитър & Христо. В него се смесва вече утвърдения стил на дуета с малко по-неочаквано амплоа, информират от SingSong So ...
Шопен и Лист звучат в рецитал на Людмил Ангелов от „Европейски музикален фестивал“
Клавирен рецитал на Людмил Ангелов е следващото събитие от 24-тия „Европейски музикален фестивал“ в София. На 30 ноември пианистът излиза на сцената на зала „Бълг ...
Съпруги бъркат мъжете си, слуги не познават господарите си
На 29 ноември е премиерата на „Комедия от грешки“. Представлението на театър „София“ ще се играе на сцената на „Театро отсам канала“, информират ...
Тикер в 14:00 ч.
Фотографска изложба "Босилеград преди и сега" и документалният филм "Твърди черу ...
Начало Калейдоскоп
4702
Калейдоскоп

Тотю Христов: Фалшификациите са съществували в цялата човешка история

Фалшификациите не са нещо, което е характерно само за наши дни, а нещо, което е съществувало в цялата човешка история.В който и период ние да се вгледаме, ще намерим фалшификати.

| 12 Септември 2024, 10:30 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Тотю Христов: Фалшификациите са съществували в цялата човешка история
Тотю Христов: Фалшификациите са съществували в цялата човешка история
Снимка © Димитрина Иванова / БТА

Фалшификациите не са нещо, което е характерно само за наши дни, а нещо, което е съществувало в цялата човешка история. В който и период ние да се вгледаме, ще намерим фалшификати. Това каза Тотю Христов от Националния етнографски музей - БАН по повод гостуващата изложба от Брюксел Fake (f)or Real („Истина или лъжа“).

Над сто предмета от човешката история, показващи и развенчаващи лъжи, митове и постистини, са част от експозицията, дело на Дома на европейската история към Европейския парламент. 

Живописецът Милчо Талев е носител на голямата награда на Община Плевен и диплом от 12-то Международно биенале на малките форми Плевен`2024.  

Той получи своето отличие на церемония в Художествена галерия „Илия Бешков“. 

Наградата на Съюза на българските художници (СБХ) бе присъдена на Росен Кръстев. От Международна фондация  „Св. св. Кирил и Методий” отличиха Валентин Узунов, наградата на журито отиде при Милена Казакова. Всички те са живописци. Полякът Лукаш Конюши заслужи награда за чуждестранен автор.

Още пет творци бяха отличени равностойно в отделните категории на биеналето: Марияна Маринова за живопис, Георги Ашиков – графика, Димитър Рашков – скулптура, Яне Гаджев – млад автор и Лукаш Конюши за чуждестранен автор.

Всички отличени получиха парична награда и диплом.

„За мен е ч

Новият албум на Ринго Стар Look Up (“Вдигни очи”) ще излезе през януари и е съвместен проект с маестрото на класическото кънтри Ти Боун Бърнет, съобщава АП.

Обръщането към кънтри музиката не е нещо ново за бившия член на „Битълс“. „Направил съм 20 албума и във всеки от тях винаги има песен, която е кънтри“, каза 84-годишният Ринго неотдавна пред Асошиейтед прес.

Любовта му към музиката започва още в детството, заедно с привързаността му към блуса, суинга и всичко останало, което идва в родния му град.

„Ливърпул е столицата на кънтри музиката в Англия“, казва Ринго и допълва: „Дължи се на това, че е пристанище, а причината за физическата поява на рокендрол музиката в Англия е, че момчетата от корабите отиваха в Америка, в Египет, навсякъде, но те внасяха и музика.“

Много от ориг

Народният театър ще продуцира три нови проекта в рамките на втората „Отворена покана за артистични идеи“, съобщават от театъра.

На сцена „Апостол Карамитев“ ще бъдат поставени „Там (Locus Amoenos)“ на Деян Георгиев, „Жената – Конбини“ на Марий Росен и „Топ потребител/Екстремни идентичности“ на Радослав Петкашев.

Инициативата е част от програмата „Апостол Карамитев“, създадена в чест на актьора, който през 1968 г. инициира създаването на третата сцена на Народния театър.

Днес сцена „Апостол Карамитев“ е място за театрални експерименти и нови сценични форми, а едноименната програма цели да даде възможност за нови, интердисциплинарни перспективи към правенето на театър.<

Банско постави финал на 27-ото издание на джаз фестивала в града с изпълнение на Алюн Уейд и млади таланти от джаз академията на фестивала. Последната, осма фестивална вечер, събра огромно множество публика на централния площад „Никола Вапцаров“, а концерти имаха индонезийците от „Вертигонг“, които пяха и на български език, и американският тромпетист, джаз композитор, продуцент и вокалист Тио Крокър.

В двадесет и седмото издание на „Банско джаз фестивал“ участваха 135 изпълнители от 18 държави, в общо 23 концерта. Двадесет и един дневни концерта с 45 участници от три държави също бяха част от програмата на фестивала.

Фестивала официално закри кметът на Банско Стойчо Баненски, който благодари на всички ангажирани в провеждането на музикалния форум – служители на Общината, доброволци, местните хора и специално на Асоциа

Две заглавия от съвременното полско кино ще бъдат прожектирани на 21 и 22 август на открита сцена "Охлюва" в Бургас. Прожекциите са част от инициативата на Община Бургас „Лятно кино под звездите”, съобщават от пресцентъра на градската администрация.

На 21 август публиката ще може да гледа „Щастлив човек“, който е дебют на Малгожата Шумовска в игралното кино. Лентата с участието на Ядвига Янковска-Чешлак, Малгожата Хайевска-Кшищофик, Пьотр Янковски, Роман Ганцажик и Мечислав Громбка е отличена на филмовия фестивал в Солун през 2000 г. Филмът проследява историята на трима души и техните сложни емоционални взаимоотношения.

Следващата прожекция на 22 август е на лентата от 2023 г. „Светията“ с режисьор Себастиан Бутни с участието на Матеуш Кошчукевич, Лена Гура, Лешек Лихота, Добромир Димецки, Михал Влодарчик и др.. Той връща з

„Изложбата проследява линията на фалшификациите в исторически контекст. Има много предмети, които са свързани с конкретните фалшификации, но имаме и много предмети, които по-скоро подкрепят историята за фалшифициране“, казва Христов.

ЕКСПОНАТИТЕ

Куентин Тарантино дари сценария на "Криминале" на Музея на киното на Академията за кинематографично изкуство и наука в Лос Анджелис по време на галавечер, съобщи АП. 

На церемонията американският режисьор е показал оригиналния сценарий на филма "Криминале", съдържащ дори правописни грешки. Архивният сценарий е дарен на музея и е сред ценните експонати в огромната колекция от филмови сувенири на Американската киноакадемия. В музея има още рисунка от Хаяо Миядзаки, очила на Минк Столе от филма "Розови фламинго", макети на Джепето от "Пинокио" на "Дисни", шест варианта за сценарий на "Мълчанието на агнетата" и др. 

Музеят също така е придобил лични колекции на режисьорите Пол Верховен и Оливър Стоун.

"Искаме предмети от историята на киното, които да бъдат интересни за всички възрасти", каза Мат Сивърсън, изпълнителен вицепрезидент за колекцията на Америк

Иранският носител на награда "Грами“ Шервин Хаджипур обяви, че е бил помилван, след като през март получи присъда от почти четири години за продуциране на "музика срещу системата“, предаде ДПА.

"Благодаря на съдебните власти и на народа“, написа 27-годишният Хаджипур в Инстаграм.

Хаджипур трогна милиони хора по света с баладата си "Baraye“ ("Защото“) по време на демонстрациите, предизвикани през есента на 2022 г. от смъртта на Махса Амини, след като беше задържана от нравствената полиция, защото не носеше хиджаб.

Той беше задържан малко след освобождаването и принуден да се извини. Впоследствие песента е удостоена с награда "Грами“. През януари Хаджипур издаде нова критична песен за първи път след "Baraye".

Върховният лидер на Иран аятолах Али Хаменей наскоро помилва около 3000 затворници и Хаджипур може би е бил един

Ретроспективна изложба „Евридика, къде си?...“ представя творчеството на Явор Цанев (1956-2014), съобщават от музея-галерия „Анел“, домакин на събитието от 11 септември.

До края на месеца ще бъдат показани живопис, рисунки, графики и скулптури, които разкриват дълбоката духовна и художествена визия на Цанев.

„Преди десет години Явор Цанев прекрачи отвъд границата на битието и навлезе във вечността – източник на неговото вдъхновение и творчески търсения. Неговото изкуство е пропито с вечни теми, които сливат времето и пространството, оставяйки само духовния път, по който човечеството преминава. Цанев, като съвременен сфинкс, задаваше загадки чрез своето изкуство, изследвайки вечните въпроси на човешката природа, митологията, религията и философията“, казва кураторът

Малък градски театър „Зад канала“ от София гостува във Варна със спектакъла „Зимата на нашето недоволство“ по романа на Джон Стайнбек, адаптиран за сцена от Юрий Дачев и режисиран от Бина Харалампиева. Представлението е утре в Летния театър в града, съобщават от столичната трупа. 

Актьорският състав включва Асен Блатечки, Малин Кръстев, Светлана Янчева, Василена Атанасова, Меглена Караламбова, Христо Мутафчиев, Илка Зафирова, Иван Петрушинов. Сценографията и костюмите са на Свила Величкова, музиката е на Асен Аврамов, със специалното участие на Иван Лечев. Постановката е отличена с множество награди, посочват от театъра.

По думите им историята на Стайнбек е винаги актуална. Напрегнатият разказ е съсредоточен около Итън Алън Холи, който е представител на стар род от аристократична Нова Англия, но сега е продавач в бакалията, която преди е пр

Документален филм, посветен на 130-годишнината от рождението на цар Борис Трети, ще бъде излъчен на 24 октомври в Балната зала на Софийския дворец (НХГ), съобщават организаторите.

Филмовата лента е озаглавена „Обединителят“ и е част от документалната поредица „Владетелите на третото българско царство“. Продуцент на поредицата е фондация „Българска памет – Братя Диневи“, а неин автор е историкът Мълвина Господинова. На събитието ще присъстват синът на Борис Трети Симеон Сакскобургготски и членове на семейството му. 

Борис Трети е роден на 30 януари 1894. Той е цар на България от коронацията си на 3 октомври 1918 до смъртта си на 28 август 1943 г. Син е на цар Фердинанд Първи, който абдикира в негова полза след поражението на България през Първата световна война. 

/ВСР

Сред експонатите има произведения на изкуството, фотографии, документи и карти, описания на магии, подправени биографии на християнски светци, фалшифицирани произведения на изкуството, потребителски стоки. 

Един от тях е Константиновият дар - фалшификат, който католическата църква използва в продължение на столетия, за да обяснява своята политическа власт над управляващите централно- и западноевропейските държави. Има редица копия - това, което ние тук сме показали, е от IX век, обяснява Христов.

Друг пример е книгата на Джордж Салманазар, която отново е фалшификат, изработен в началото на XVIII век. Той цели да убеди английското общество за съществуването на култура в днешен Тайван, която всъщност тогава не съществува, разказва още експертът.

АКЦЕНТИТЕ

Експозицията е организирана в няколко подтеми - „Власт и молитви“, „Опознаване на света“, „Обединяване и разединяване“, „Борба с войната“, „Фалшификати и богатства“, „Епоха на „постистината“.

„Бих казал, че има няколко акцента. Смисълът на тази изложба е посетителят да мине от нейното начало, да се запознае, да кажем, с периода на Римската империя, след това да мине в последващия средновековен период, великите географски открития, свързаните с тях отново фалшификати и да отиде в днешно време, където живеем във времето на постистината, във времето, където много лесно се фабрикуват фалшиви новини. Но отново технологиите днес го позволяват. Едно време не е имало същото количество фалшива информация, както е днес, но е съществувала такава по начините, които да убеждават тогавашните общества в определени митове“, обяснява екскурзоводът.

БЪЛГАРСКИЯТ ПРИНОС

Българският принос е в две линии. Първата е с фалшиви новини, циркулиращи в България в последните години, и в които доста хора днес вярват и не поставят под съмнение. „Обикновено държа да кажа, че те са свързани със създаване на големи абстрактни полета - тип Запада или Изтока, като това са едни понятия, които всъщност значат много и същевременно не значат нищо. Целта им е да бъдат използвани като манипулация“, казва Христов.

Той отбелязва, че другият български принос се свежда и до място, където е дадена трибуна на хора, преживели лагера в Белене. „Нещо, което е факт, случил се по време на комунистическия режим в България. Но същевременно все още не е тема, която се дискутира изключително сериозно, и като че ли мисля, че не е тема, с която много хора са запознати в България, макар да е нещо, което е ясно още преди падането на комунистическия режим. Особено 90-те години се използва изключително активно и влиза в обръщение в обществения живот. Но в един момент като че ли има едно подценяване на факти“, обяснява Тотю Христов.

В последната част от изложбата е поставен екран, показващ хора, преживели лагера в Белене. „Нещо, което е изключително докосващо, доколкото са представени с техните истински истории и битието им във въпросния лагер“, казва Христов.

Според него няма „замитане под килима“ на темата за лагера в Белене, а по-скоро, се представя като маловажно. „Има някаква форма на релативизация – щом е съществувало някъде другаде, значи в България е редно да съществуват и няма нищо нередно в това. А всъщност не е така. Където и да е съществувал този или подобен тип лагер, те трябва да бъдат осъдени“, казва екскурзоводът.

КУЛТ КЪМ ЛИЧНОСТИ И ПРЕДМЕТИ

Обърнато е внимание и на култа към личности  и предмети. Сред експонатите е рамка с коса, която се предполага, че е принадлежала на принцеса Даяна, и нейният подпис.

Този пример е показателен, че все още има култа към личност. Едно време хората са вярвали във вещи, които са свързани със светци, разказва Тотю Христов. До нея са поставени религиозните предмети, за които на много места се е спекулирало, даже се е твърдяло, че са принадлежали на конкретен светец, което обаче не е много вероятно. „Подобен процес виждаме и с предполагаемата коса на Даяна, която кураторите на изложбата от Дома на Европа са поставили именно за да покажат, че подобен култ към предмети съществува и днес. И много хора са готови да „се покланят" пред тях, обяснява той.

ГЕОГРАФИЯ ЗА МАНИПУЛАЦИЯ

Посетителите на изложбата „Истина или лъжа“ могат да видят през лупа фалишификат на карта на Източна Азия, която е представяна в средата на XVI и началото на XVII век, удостоверяваща, че Източна Азия е близо до Северна Америка. „Тази карта е била използвана тогава от испански пътешественици с цел да убеждават испанския крал да им дава пари за техните изследователски нужди. Самите те всъщност са знаели, че това разстояние е изключително голямо. Тази карта тук е използвана изключително удобно с цел манипулация на монархията тогава. Нещо, което така или иначе тогава не им се получава“, разказва Христов.  

Сред експонатите е и електронна книга, разказваща историите на Джордж Салманазар – „един много умел манипулатор от началото на XVIII век, който обяснявал на английското общество, че идва от острова на днешния Тайван и, че той е първият жител, посетил европейския континент. 

ПОДПРАВЯНЕ НА НАУКАТА

Друга важна част от експозицията е свързана с подправяне на науката. Конкретно случаят, който е показан, е пилтдаунският човек, който е изобретение на Чарлз Доусън. В продължение на десетилетия наред се е вярвало, че въпросният пилтдаунски човек е една от стъпките в развитието на хомо сапиенс, отбелязва екскурзоводът.

В изложбата е показана и статия, свързваща ваксините с аутизма. „Нещо, което в последствие е развенчано, но е показателно, че за определен период от време е възможно науката да твърди неща, които са неверни. И всъщност проблемът тук произтича, от това, че впоследствие въпросното първо невярно твърдение влиза в обръщение в обществото и се използва десетилетия наред, макар да е опровергано“, казва Христов.

ФАЛШИФИЦИРАНО ИЗКУСТВО

Сред най-показателните примери за фалшификации е историята на холандския художник Хан ван Меегерен. В продължение на години той се подвизава като художник без някакъв особен статут в холандското общество. „В продължение на десетилетия той фалшифицира картини, които представя като картини на Вермер, и които висят на стените на галерии и музеи в Холандия. В изложбата са показани примери и методология, както и някои факти за случая“, разказва Тотю Христов.

ФАЛШИФИКАТИТЕ В СЪВРЕМЕННИЯ СВЯТ

„Тъй като днешното общество произвежда и купува изключително много продукти, една огромна част от тях са фалшификати. В изложбата са показани няколко примера в три категории фалшификати: истински (направени да изглеждат като оригиналните), очевидни (при които е видимо, че са имитация) и етични (свързани с предмети, които хората искат да притежават, но не искат да бъдат убивани животни, например)“, обяснява Христов.

Той уточнява, че екипът на изложбата е трябвало да поиска за всеки един от предметите разрешение от фирмата, която го произвежда. „Можем да се замислим колко е „лесно“ на една фирма, която произвежда фалшификати, да каже: Да, да няма никакъв проблем да сложите наш продукт. Но така или иначе се справят с този проблем и в момента имаме няколко много хубави примера за истински фалшификати“, казва той.

РОЛЯТА НА СОЦИАЛНИТЕ МРЕЖИ

Аватар, който следи движенията на ръцете на посетителя и събира цветни балони, циркулиращи около него, е друг интерактивен обект в изложбата. „Една от последните зали е свързана с много актуален проблем, тъй като ние всички под някаква форма сме свързани със социалните мрежи днес. Но това, което се случва е, че голяма част от нещата, с които сме заобиколени, са такива, каквито ние искаме да чуем, а не информация, на която по някакъв начин целта е да ни опровергае. И по такъв начин ние се поставяме в балон със сходни интереси“, разказва експертът. 

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Съпруги бъркат мъжете си, слуги не познават господарите си
Христо Божков: Това са майстори на четката, улавяли психологизма в образите
Дилиана Перфанов: Харесвам реализма, но за да стигна до него, първо рисувах комикси и илюстрации
Виена отново е в ритъма на валса
„Предстоящо откриване“ - театър на сенките 35 години след падането на Берлинската стена
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Ноември
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Авансцена
Антония Велева: Вярвам, че всеки може да се поучи за това как се обича България
Творчески отражения
Рядка картина на Караваджо ще бъде показана за първи път в Рим
Под прожектора
Димитър & Христо представят първия си албум с концерт
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.